Оглавление
What is a Spot Price?
The spot price is the current market price of a securityPublic SecuritiesPublic securities, or marketable securities, are investments that are openly or easily traded in a market. The securities are either equity or debt-based., currency, or commodity available to be bought/sold for immediate settlement. In other words, it is the price at which the sellers and buyers value an asset right now.
Although spot prices can vary by time and geographic regions, the prices are fairly homogenous in financial markets. The uniformity of prices across different financial markets does not allow market participants to exploit arbitrageArbitrageArbitrage is the strategy of taking advantage of price differences in different markets for the same asset. For it to take place, there must be a situation of at least two equivalent assets with differing prices. In essence, arbitrage is a situation that a trader can profit from opportunities from significant price disparities for the same asset in different markets.
Most frequently, spot prices are considered in the context of forwards and futures contractsFutures and ForwardsFuture and forward contracts (more commonly referred to as futures and forwards) are contracts that are used by businesses and investors to hedge against risks or speculate.. One of the reasons for the creation of such financial contracts is to “lock in” the desired spot price of a commodity at some future date because prices constantly change due to fluctuations in supply and demandSupply and DemandThe laws of supply and demand are microeconomic concepts that state that in efficient markets, the quantity supplied of a good and quantity.
The spot price is a key variable in determining the price of a futures contract. It can indicate expectations about fluctuations in future commodity prices.
Spot Price vs. Future Price
The main difference between spot and futures prices is that spot prices are for immediate buying and selling, while futures contracts delay payment and delivery to predetermined future dates.
The spot price is usually below the futures price. The situation is known as contango. Contango is quite common for non-perishable goods with significant storage costs.
On the other hand, there is backwardation, which is a situation when the spot price exceeds the futures price.
In either situation, the futures price is expected to eventually converge with the current market price.
More resources
CFI offers the Financial Modeling & Valuation Analyst (FMVA)Become a Certified Financial Modeling & Valuation Analyst (FMVA)CFI’s Financial Modeling and Valuation Analyst (FMVA) certification will help you gain the confidence you need in your finance career. Enroll today! certification program for those looking to take their careers to the next level. To learn more about related topics, check out the following resources:
- Contracts for Difference (CFD)Contract for Difference (CFD)Contract for Difference (CFD) refers to a contract that enables two parties to enter into an agreement to trade on financial instruments based on the price difference between the entry prices and closing prices.
- Futures ContractsFutures ContractA futures contract is an agreement to buy or sell an underlying asset at a later date for a predetermined price. It’s also known as a derivative because future contracts derive their value from an underlying asset. Investors may purchase the right to buy or sell the underlying asset at a later date for a predetermined price.
- Hedging AgreementHedging ArrangementHedging arrangement refers to an investment whose aim is to reduce the level of future risks in the event of an adverse price movement of an asset. Hedging provides a sort of insurance cover to protect against losses from an investment.
- Options: Calls and PutsOptions: Calls and PutsAn option is a derivative contract that gives the holder the right, but not the obligation, to buy or sell an asset by a certain date at a specified price.
Хаотичные доставки
Спотовые перевозки воспринимаются как нечто недоведенное до логического конца, создающее технологические трудности и требующее срочного переформатирования. Тем не менее такие перевозки отражают структуру тех объективно сложившихся товарных потоков, которые лишь частично представлены на железнодорожном транспорте в связи с недружественным к ним отношением и в связи со все меньшей готовностью осуществлять такие перевозки.
Количество грузоотправителей на сети ОАО «РЖД», работающих в сегменте спотовых отправок, неуклонно сокращается. Высвободившиеся грузопотоки перемещаются, как правило, на автомобильный транспорт.
Сокращение спотовых перевозок для РЖД таит в себе риски повышения зависимости от перевозки всего нескольких сырьевых номенклатур грузов на экспорт — в случае ухудшения экспортной конъюнктуры и падения перевозок сырья железнодорожный комплекс может оказаться в непростой финансово-экономический ситуации, когда заменить экспортные перевозки сырья будет просто нечем.
Кроме того, хаотичные грузопотоки спотовых перевозок могут быть укрупнены и упорядочены только в случае значительного объема таких перевозок, а не при их постоянном сокращении.
Сложности в организации спотовых перевозок
И для перевозчика, и для оператора есть свои сложности в организации спотовых перевозок. Во-первых, спотовые перевозки менее технологичны. Заранее могут быть неизвестны ни дата, ни объем погрузки, ни даже точное направление. Либо эти показатели могут быть изменены уже в процессе организации перевозки.
Во-вторых, при спотовых перевозках повышается оборот вагона, что вызвано низкими скоростями доставки груза при спотовых перевозках. Скорости доставки грузов, оформляемых повагонной или групповой отправкой, не растут либо даже падают, в отличие от перевозок грузов маршрутными и контейнерными отправками.
Кроме того, поскольку спотовые перевозки осуществляют в основном представители малого и среднего бизнеса, то возможны риски, связанные со своевременной оплатой услуг операторов. Существует большая вероятность задержки в погрузке, выгрузке вагонов. В итоге мы видим, что на спотовый рынок практически не выставляют наиболее современные виды подвижного состава — инновационные полувагоны.
Трудности разовых перевозок
Владельцам инновационных полувагонов нужен точный прогноз окупаемости их довольно дорогостоящего парка, а предсказуемость возможна только на долгосрочных перевозках. Кроме того, на практике у крупной операторской компании сложно получить вагоны под спотовые перевозки по следующим причинам:
Вагоны используются для перевозок грузов по технологии кольцевых замкнутых маршрутов, где наибольшую важность представляет задача по снижению оборота вагона, что исключает реагирование операторов на предложение попутной загрузки.
Крупным компаниям сложно отвлекаться на заключение разовых контрактов, так как это всегда требует задействования усилий всех корпоративных служб (коммерческой, юридической, безопасности и пр.), что не компенсируется экономическим эффектом от небольших перевозок.
Работа крупной компании всегда носит конвейерный характер, поэтому спотовые перевозки с их внезапностью и плавающим характером объемов даже психологически плохо вписываются в бизнес-логику крупных операторов.
Владельцам инновационных полувагонов нужен точный прогноз окупаемости этого довольно дорогостоящего парка. А предсказуемость возможна только на долгосрочных перевозках.